A je to tady… den, kdy Ámos spatřil světlo tohoto světa nic netušíc, že za pár stovek let později o něm napíšu článek. 😀
Jan Ámos Komenský ovlivnil život snad každého učitele, minimálně proto, že jste si o něm museli nastudovat dlouhé pasáže ke státnicím a strávili s ním tak několik hodin svého života.
O Komenském najdete na internetu i v odborných publikacích spoustu informací. O jeho životě tak psát nebudu, koneckonců určitě si to ještě pamatujete. 🙂 Já jsem si ho dokonce vytáhla u státnic z didaktiky a prožila si s ním tak krušné chvíle, můj život teda ovlivnil rozhodně.
Dnes by měl Komenský 429 let!
V době, kterou bychom mohli nazvat „sto let za opicemi“, položil základy moderní pedagogice, jejíž zásady žijí dodnes. Pokud jste četli nějakou z jeho knih, oddychové čtení to zrovna není, ale ta hloubka sdělení je tak nadčasová, až mrazí. V paměti mi utkvělo Informatorium školy mateřské, které ve mně vyvolalo spoustu emocí. Moc by se mi líbilo, kdyby všechna díla někdo přepsal do dnešní češtiny, abychom mohli oprášit kabát tomuto velikánovi.
Všechno nejlepší, (k)Ámo!
Ámos by se asi divil, kdyby se na pár hodin objevil v současné době. Jazyk se změnil natolik, že si troufám říct, že „rozuměti žactvu dnešnímu nemožno jest“. Čeština je ale krásná, dá se s ní hrát a tvořit i dnes, kdy je dost zjednodušená.
Každá doba má svého velikána, ale v současnosti nám tu takový Ámos chybí, nemyslíte? Někdo, kdo by vyvedl současné školství na tu správnou cestu. Nemyslím si, že jsme na tom až tak špatně, školství se ale vyvíjí pomalejším tempem než svět kolem nás.
A tak vyhlašuji pátrání
Věřím tomu, že v každém z nás je takový kousek Komenského, který čeká na svůj moment. Spousta dnešních pedagogů má neotřelé myšlenky a přelomové nápady. I vy mezi ně patříte.
Důvěřujte svým schopnostem a najděte v sobě svého Ámose. Když se všichni na této cestě spojíme, budeme „zalévat“ pevné kořeny pedagogiky, školství pak rozkvete podle potřeb dnešních dětí a Jan Ámos Komenský nám z učitelského nebe bude s hrdostí fandit.
Den učitelů
Tento den je oslavou narození Komenského, ale také oslavou všech učitelů nejen v naší republice. V současné době jsou učitelé vystavování velké zkoušce svého povolání (poslání). Udržet si rovnováhu a směr je den ode dne těžší.
A já pro vás něco mám! 🙂 DÁREK k dnešnímu speciálnímu dni. Protože vy jste speciální. A co to je?
Tři praktické tipy, jak obnovit síly a chuť (nejen) do práce. Pokud něco z toho vyzkoušíte, budu ráda za sdílení.
Změna nepřijde sama, to vy jste jejím tvůrcem.
Tlačítko TURN OFF
Cíl: naučit se po práci „vypnout“ a zregenerovat
To by bylo, kdybychom mohli jen zmáčknout tlačítko OFF a naše mysl by okamžitě vypla. Možná budete překvapení, ale každý v sobě takové tlačítko máme, akorát se jmenuje „TEĎ“. Umíte ho použít?
Odpojit se od učitelského povolání na pár hodin denně my učitelé často neumíme, říkám tomu „práce v hlavě“. V současné době za sebou bohužel nemůžeme ani zavřít dveře školy a práci pomyslně nechat za nimi. Učitelské povolání a osobní život splývá v jednom, čas a prostor pro regeneraci se zkracuje.
Jak se tedy naučit „vypnout“ neboli vědomě přesunout pozornost na TEĎ? Tuto dovednost nezískáte hned, je potřeba ji trénovat.
Trénujte každý den na maličkostech – soustřeďte se na činnosti, které právě děláte, např.
- při umývání rukou vnímejte tekoucí vodu, vůni mýdla...
- při vaření se plně soustřeďte na přípravu, krájení, vůně surovin, strukturu...
- při sportu, chůzi vnímejte vaše tělo, pohyby, co všechno dokáže, váš dech, tep, vůni vzduchu atd.
- přicházející myšlenky nechte projít a zase se vraťte zpátky k soustředění na to, co právě TEĎ děláte
- ze začátku to nepůjde příliš snadno, ale po nějaké době to bude jednodušší a jednodušší a uvidíte (ucítíte) tu změnu
Co vám to přinese?
- vnitřní klid
- vyrovnanost
- radost z maličkostí
Nové zájmy
Cíl: (znovu)probuzení touhy, nadšení
Možná jste teď ve fázi, že nadšení, radost, touha z učení upadá, žáci/studenti jsou na tom podobně a hrozí vyhoření. Vy jste ale ten oheň, který rozdmýchává touhu v dětech i ve vás samotných a je potřeba ho neustále udržovat.
Vždycky, když se dostávám do tohoto bodu, je to proto, že sama jedu ve stereotypu a dlouho jsem nic nezměnila. Co mi pomáhá?
Nové (i staré) koníčky
- Když děláme něco, co nás baví, automaticky se v nás probouzí radost, touha se učit, nadšení dosáhnout cíle.
- Stejně jako žáci/studenti se při nové zálibě učíme něčemu novému, tento pocit, který nás provází (radost, odhodlání, nadšení) je pro učení nezbytný a je potřeba, aby ho učitel sám cítil. Jedině tak může vést své hodiny úspěšně pro obě strany.
- Začněte nový koníček nebo obnovte svou zapomenutou zálibu, naučte se něco nového a probuďte v sobě opět nadšení z učení. Díky tomu se vám vrátí i chuť předávat tento pocit dál.
- Věnujte svému koníčku alespoň hodinu 3x týdně. Vymezte si dopředu čas, zařiďte, ať vás nikdo neruší a ponořte se do „svého světa“, ať už je to zahradničení, pletení, hra na klavír, kaligrafie, sport či cokoliv jiného.
Dýchání
Cíl: dodání energie, ozdravení těla a mysli
Dech je život. Bez dechu přežijeme pár minut. Kyslík dodává buňkám energii, probouzí celé tělo. Dýchání NENÍ samozřejmostí. Jednou přijde den, kdy se nadechneme naposledy. Nikdo neví, kdy to bude, proto věnujme každému nádechu svou pozornost jako k tomu největšímu daru, který v životě máme.
Účinky dechových cvičení
- ozdravují tělo i mysl
- dodávají energii
- pomáhají při stresových situacích
- vrací nás do přítomnosti
Dechových cvičení je mnoho, každému člověku dělá dobře jiný tip cvičení a více se jim budu věnovat v připravovaném eBooku RESTART UČITELE. Pro začátek ale úplně stačí, když si svůj dech na pár minut denně zvědomíte, účinky ucítíte taktéž.
Jednoduchý postup, jak zvědomit svůj dech:
- Vyberte si klidné místo s přístupem čerstvého vzduchu.
- Vypněte mobil a všechny rušivé elementy.
- Usaďte se do pohodlné pozice nebo si lehněte.
- NÁDECH – pomalu se nadechujte, vnímejte vzduch, který naplňuje břicho, hruď a dále si představujte, že kyslík proudí do všech částí vašeho těla, do hlavy, přes ruce do konečků prstů, přes nohy do chodidel. Představte si, že to, co nadechujete, je léčivá energie, která proudí celým tělem do všech buněk vašeho těla, a naplňuje je hřejivým pocitem.
- VÝDECH – pomalu vydechujte jako byste vyfukovali balónek a s výdechem si představujte, že vydechujete všechny špatné myšlenky, pocity i bolesti. Při maximálním výdechu vám zůstane „scvrklý“ balónek v oblasti pupíku.
- Opakujte tolikrát, kolikrát vám to bude příjemné. Alespoň však 10x.
- MYŠLENKY – v průběhu dechových cviční vám zpočátku mysl bude pořád dirigovat, že máte myslet na to, udělat tamto, myšlenky budou proudit. Nechte je projít a nijak si jich nevšímejte, vždycky se pak vědomě vraťte k dýchání. Časem uvidíte, že těch myšlenek bude ubývat.
- Praktikujte dechové cvičení alespoň 1x denně, abyste tělu dodali více energie a kyslíku než jen z povrchového dýchání. Vaše duše vám také poděkuje. 🙂
Dejte se do toho!
Pokud vás něco zaujalo, vyzkoušejte to hned nebo si to napište do diáře. Jinak v průběhu dne vůbec zapomenete, že jste tento článek četli a třeba by to byla škoda. 🙂
Ať už nějaký z těchto TIPŮ vyzkoušíte v praxi nebo ne, přeji vám krásný DEN UČITELŮ.
PS: A taky tam nahoru pošlete Ámosovi velké díky!
PS 2: Autorem portrétu je šikovná Anna Krajíčková a tímto jí moc děkuji. 🙂
Jsem šťastná učitelka a máma, která poskytuje učitelům „ozdravné lázně“ pro jejich duši.
Vedu a motivuji učitele na každodenní cestě ke svému vlastnímu šťastnému učiteli – sobě. Díky svým odborným i životním zkušenostem je praktickými kroky posouvám za hranice běžných stereotypů, které společně přetváříme ve fungující postupy využitelné v praxi.
Jani, Ty jsi prostě úžasná.
Moc pěkný a pravdivý článek. Děkuji za něj a věř, že jsem se s radostí zapojila. Přeji Ti mnoho úspěchů v osobním i profesním životě. Jsi pro naše školství obrovským přínosem a já jsem šťastná, že jsem Tě poznala.
Anna K.
Ani, děkuji za krásná slova.♥️ Taky jsem moc ráda, že se naše cesty střetly. ☺️