Voldemort dnešní doby, aneb ten, jehož jméno nesmíme veřejně vyslovit, aby se nestrhla bouře názorů, proměnil naše životy v mnoha směrech. Zavřel školy i naše touhy do krabičky tak malé, že se nám těžko dýchá, pohybuje a pozitivně myslí.
Dnešní článek, který jsem se rozhodla věnovat aktuálnímu tématu zavřených škol, vás navede na to správné rozcestí, abyste získali zpět trochu kontroly nad vlastním životem i prací a odehnali tak černý mrak nad hlavou, který si sebou v určité velikosti nesete od začátku online výuky.
Hledej a najdeš
Hned na začátek mám pro vás takovou malou výzvu (záměrně nepoužívám slovo úkol, působí totiž na náš mozek jako takový strašák „pomóc, jen to ne“).
Ještě než se pustíte do čtení článku, vezměte si papír a tužku nebo klidně mobil a napište 10…no dobře tak alespoň 5 pozitivních věcí, které s sebou tato nová situace přinesla. Přemýšlejte do hloubky, možná vás nic nenapadne hned, ale je to tam. 🙂
HOTOVO? Vaše mysl se teď soustředila na tvoření pozitivních myšlenek a to je základ pro pokračování v našem dnešním čtení. Jste připraveni přijímat informace bez zbytečných negativních „ALE“. Nechte tuto myšlenkovou linku běžet a uvidíte sami, co vám přinese.
Nové možnosti
Jasně, že situace není růžová. Nikdo jsme nešli studovat pajdák proto, abychom pak byli zavření doma a mluvili do obrazovky.
Jenže nadávat a stěžovat si do aleluja nám změnu nepřinese. Chvilkovou úlevu – možná, ale o tom to asi není, že? Zkuste se zamyslet, co změnit jako učitel můžete. Ono se to nezdá, ale je toho opravdu hodně.
Povím vám příběh mojí kamarádky, ženy, učitelky, která není v technických záležitostech žádný expert. Po prvním lockdownu měla dobrý pocit, vše se dalo zvládnout i po technické stránce. Nebylo to přeci jen tak dlouhé.
Po druhém lockdownu už ale byla vystresovaná, naštvaná a jedním krokem na odchodu ze školství. Pak přišel opět návrat. Shledání s žáky ji povzbudilo, ale věděla, že musí něco změnit. Do té doby se v online výuce snažila učit stejným způsobem jako ve škole. Online výuka ale není stejná. Po tomto roce si troufám říct, že ani školní výuka už nemůže být stejná.
Možná je to takový převrat?
No v každém případě přehodnotila situaci, změnila SVŮJ přístup a tím i celou výuku. Přineslo jí to duševní pohodu a radost z učení.
Inspirace
Jednu z těch změn, které udělala, uvádím detailně i ve svém eBooku ZDARMA „ne(BUĎ) m(UČITEL)“, který si již můžete stáhnout.
„SOUSTŘEDIT POZORNOST NA TO PODSTATNÉ“.
Já vím, ono to vypadá, jako samozřejmost, myslela jsem si, že to celou dobu dělám i já, ale když jsem si jeden večer sedla k „ERVÉPÉČKU“ a podtrhla si všechny povinné výstupy pro daný ročník, porovnala to se svým ročním plánem a pak se zamyslela nad jednotlivými hodinami, to PODSTATNÉ někdy prostě vyklouzne mezi ubíhajícími minutami, aniž bychom si to uvědomili. Často nad tím ani nepřemýšlíme a zasekneme se celou hodinu u řešení jednoho cvičení, které ale vlastně podstatné nebylo.
- Efektivní využití času se stalo pro online výuku stěžejní. Vybrat si jeden CÍL, kterého chceme dosáhnout a k němu zvolit praktické kroky JAK.
- Kromě toho také ODSTUP OD HODNOCENÍ, které v podmínkách online stejně není ani příliš reálné a uvolní atmosféru na obou frontách.
- Co považuji ale já za nejdůležitější je udržet nebo znovu probudit zájem o vzdělávání, podpořit přirozenou touhu učit se nové věci.
Teď se vraťte ke svým poznámkám a zkuste si je více rozvést. Ať už vidíte jako pozitivum cokoliv, soustřeďte se na to, jakým způsobem to ještě lépe uchopit, využít toho pro sebe i pro ostatní. Například někdo z vás může považovat za pozitivní, že konečně má možnost zdokonalit se v technických záležitostech. Člověk to pořád odkládá, až bude čas, ale teď musí. Můžete si napsat, co přesně se chcete ještě naučit a požádat o školení v rámci vzdělávání.
Doba nepůjde zpět, třídní knihy budou jen online, online žákovské knížky, jak už to má spousta škol..
PS: Já začínala rovnou na systému onlineskola a s odstupem času mi to připadá jako velké ulehčení práce.
Nebojte se nových pokroků, jsou tu, aby nám život ulehčily.
A takto můžete pokračovat s každým bodem, který jste si napsali. Věřím, že budete na konci mile překvapeni, co všechno můžete změnit sami v sobě a jak se to projeví i navenek.
Držím vám (nám) palce!
Jsem šťastná učitelka a máma, která poskytuje učitelům „ozdravné lázně“ pro jejich duši.
Vedu a motivuji učitele na každodenní cestě ke svému vlastnímu šťastnému učiteli – sobě. Díky svým odborným i životním zkušenostem je praktickými kroky posouvám za hranice běžných stereotypů, které společně přetváříme ve fungující postupy využitelné v praxi.